Veel studenten zijn lid van een studievereniging. Vanwege de gezelligheid,
maar vooral omdat je er goedkoper boeken kunt krijgen. En niet onbelangrijk:
de koffie is er vaak gratis.

Maar die koffie moet wel ergens in. Student bedrijfskunde Steven Zaal viel het
op dat er veel papieren bekertjes doorheen gingen bij zijn studievereniging
in Enschede. Hij zag een mogelijkheid voor bedrijven om te adverteren.

Met twee vrienden van de middelbare school begon hij vorige zomer het bedrijf
Torch Promotions. Het ondernemerschap vindt Zaal van grote toevoeging op
zijn opleiding. “Het nadeel van een universitaire studie is dat alles
theoretisch blijft. Een stage is bij mijn studie bedrijfskunde niet
gebruikelijk,” vertelt Zaal aan de telefoon.

“Vooral bij marketing is het gebrek aan praktijkervaring een nadeel. In de
studie leer je de strategie, hoe je geld binnen moet halen, de grote lijnen.
Maar hoe zorg je nu dat mensen jouw product kopen? Die dingetjes, dat leer
je niet.”

“In de collegebanken krijg je voorbeelden voorgeschoteld die niet echt zijn.
In de praktijk schrijf je tien brieven en verdwijnen er acht in de
prullenbak. Dat is niet gemakkelijk en daar moet je mee om leren gaan.”

Bedrijf: Torch
Promotions

Product: De Target Beker, een papieren beker met reclame

Wie: Steven Zaal, Thijs van der Werff en Milan Dembinski. Ze kennen
elkaar van de middelbare school in Amsterdam, zijn 22 jaar en studeren.
Milan doet de website en techniek, Thijs onderhoudt het contact met
bedrijven en Steven zorgt voor de levering van de bekers en het contact met
studieverenigingen.

Hoe kwamen jullie op het idee?
Steven Zaal: “Thijs en ik doen een studie die gericht is op het
bedrijfsleven. We wilden graag een bedrijfje starten om te leren hoe dat
gaat. Een idee hadden we nog niet. Toen had ik de ingeving van de bekertjes
bij studieverenigingen. Studenten zijn een interessante doelgroep voor
bedrijven. De verenigingen hebben een groot bereik binnen de studie en
universiteit. Bovendien verdwijnen ze niet meteen in de prullenbak, maar
worden ze ook meegenomen de collegezalen in.”

Vanwaar de naam Torch Promotions?
“Eerst heetten we Target Promotions, als 'in de doelgroep bereiken' en 'je
target halen'. Maar bij de inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK)
bleek er al een ander bedrijf te zijn met een soortgelijke naam (Target
Promotion Team, red.). We mochten de naam wel gebruiken, maar moesten iets
ondertekenen, zodat de KvK niet verantwoordelijk was. Toen hebben we een
andere naam gekozen: torch, het Engelse woord voor zaklantaarn. We willen
een zoeklicht op de doelgroep richten.”

Wat hebben jullie tot nu toe geleerd?
“We hebben vooral geleerd dat het tijd nodig heeft voordat iets rondkomt.
Talenorganisatie EF was geïnteresseerd. Dat was onze eerste potentiële
klant, dus wisten we nog niet of ons product effectief zou zijn. We hebben
veel overlegd, veel gesprekken gehad en het is uiteindelijk toch doorgegaan.”

Zijn jullie in gesprek met nieuwe bedrijven?
“We moeten nu proberen om voor het nieuwe collegejaar bedrijven aan te
trekken. Er zijn nu drie bedrijven geïnteresseerd.”

Wat is de grootste hindernis die jullie hebben overwonnen?
“We hadden een offerte aangevraagd voor de bekers. Vier maanden later gaf onze
eerste klant EF aan het te willen doen. Omdat de offerte was verlopen,
vroegen we een nieuwe aan. Toen bleken de bekertjes ineens twee keer zo
duur. We hebben overlegd: willen we de deal door laten gaan en verlies maken
onze eerste order? Daar hadden we geen zin in. Uiteindelijk is het gelukt
ons gelukt om een nieuwe, goedkopere leverancier in Nederland te vinden.”

Hoe zijn jullie gefinancierd?
“We hebben tot nu toe alles zelf betaald. We wilden geen lening nemen, omdat
dat ons te risicovol leek. De kosten hebben we zo laag mogelijk gehouden. We
zijn alleen iets kwijt aan de KvK-inschrijving en aan de website.”

“We hebben het wel gehad over investeerders. Met een mooi budget zouden we
bijvoorbeeld beter reclame kunnen maken. We moeten het nu hebben van
persoonlijke brieven en advertenties via Google. Dat schiet niet erg op.
Maar uitbreiden is niet aan de orde. Met investeringsgeld neemt ook de
verantwoordelijkheid toe.”

Waar is Torch Promotions over twee jaar?
“De bekertjes en studenten liggen dichtbij ons. We zitten zelf nog midden in
de studentenwereld. Voor de toekomst willen we meer doen met promotie. Een
bedrijf zou ons bijvoorbeeld in kunnen huren om te flyeren op de
universiteit. Wij hebben de contacten met studenten en kunnen dat
organisatorisch regelen.”

“Als ik klaar ben met de studie is het sowieso de bedoeling van ons alle drie
om met Torch Promotions door te gaan. Dan staat er hopelijk een financieel
gezond bedrijf. Het kleine beetje dat we nu verdienen stoppen we in het
bedrijf om weer een jaar verder te komen. We hoeven er niks aan te
verdienen. We hebben nu de tijd om dit naast de studie te doen. Boodschappen
doe ik wel van de studiefinanciering.”

Lees ook:

't Gat in de Markt: Vertaalapp voor menukaarten

't Gat in de markt: Als bedrijf echt profiteren van
social media

't Gat in de Markt: Online paardencoach

‘t Gat in de Markt: Goedkoopste budgetreis op maat

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl